Studenti v průběhu praxe zpracovávají několik dokumentů, které slouží jako jeden z podkladů pro jejich průběžné i závěrečné hodnocení. Jde o následující dokumenty:
- Periodická zpráva z praxe
- Semestrální zpráva a analýza praxe
- Závěrečná souhrnná zpráva
Periodická zpráva z praxe
Zpráva je zpracovávána za účelem periodicky (zpravidla měsíčně) zhodnotit dané období praxe v organizaci.
Periodická zpráva slouží jako:
- záznam o vykonané práci, problémech s ní spojených a o získaných znalostech, zkušenostech a dovednostech
- podklad pro zpracování semestrální zprávy
Zpracování periodických zpráv podporuje studenty v kritickém hodnocení vlastní činnosti a při jejím zlepšování.
Semestrální zpráva a analýza organizace
Termín odevzdání: 12.1.2023
Doporučený rozsah 10-15 stran A4.
Co má zpráva obsahovat?
Analýza aktivit
Účel:
- Podporovat schopnosti sebehodnocení a konstruktivní kriticismus
- Analýza aktivit umožňuje získat zpětnou vazbu pro vztah mezi studijním oborem a dlouhodobou odbornou praxí.
- Zamyšlení nad alternativami řešení, identifikace a analýza problémů při řešení úkolů. Sledování kompletních úkolů a s tím spojených výkonů studentů.
Způsob zpracování:
- Studenti vypracovávají seznam aktivit a získaných zkušeností (komunikační schopnosti, rozhodování, týmová práce, získané znalosti z oblasti HW, SW, ekonomie, atd.) každý měsíc tak, aby mohli kriticky zhodnotit danou periodu.
- Student si pro analýzu vybírá dvě ucelené aktivity v daném semestru, které analyzuje.
Analýza organizace
Účel:
- Prozkoumat a analyzovat pracovní prostředí a porozumět širším aspektům fungování podniku.
Zdroje, ze kterých jsou čerpány informace musí být klasifikovány u jednotlivých bodů stupnící 0-5, kde 5 = zcela spolehlivá informace a 0 = vlastní intuice.
Prostředí
- Základní charakteristika podniku (předmět činnosti, počet zaměstnanců, obrat, počet lokalit,…)
- Souhrnné cíle podniku, dlouhodobá i krátkodobá strategie
- Klienti, produkty, dodavatelé, konkurence,…
- Struktura podniku, struktura “vašeho” oddělení
- Způsob řízení, styl managementu
- Širší aspekty, týkající se podniku (vlastnické vztahy, technologie, právnická pozice…)
- Vývojové trendy podniku
Informační zabezpečení
Existuje v podniku centrální informační systém? (zhodnoťte pouze vybranou skupinu otázek)
Ne:
- Je nějakým způsobem organizována podpora rozhodování managementu?
- Jakým způsobem jsou pořizována a zpracovávána data základních ekonomických agend?
- Způsobuje současný stav IS/IT podniku viditelné problémy?
- Jaká je podniková “atmosféra” pro rozvoj a investice do IS/IT?
- Připravuje se změna současného stavu – v jakém časovém horizontu?
- Jaké kroky byly dosud podniknuty v oblasti rozvoje IS (realizační tým, nákupy nových subsystémů,…)?
Ano:
- Typ používaného IS, dodavatel, provozovatel
- Jak dlouho je daný IS v provozu (resp. využíván)?
- Kdo zajišťuje provoz IS, modifikace?
- Jak je zajištěno, že IS je v souladu s cíli podniku?
- Existují (nebo plánují se) aplikace IS, které zvýhodňují podnik vůči konkurenci?
- Jakým způsobem podnik realizuje strategické řízení IS?
- Jak je IS využíván (kolika procenty):
- managementem podniku
- ostatními pracovníky podniku
- Jaká je podniková “atmosféra” pro rozvoj (a event. investice) do IS/IT?
- Připravuje se změna současného stavu IS – v jakém časovém horizontu?
- Jaké kroky byly dosud podniknuty v oblasti rozvoje IS (realizační tým, nákupy nových subsystémů,…)?
- Jaký objem investic (v procentech) byl v uplynulých dvou letech vložen do informačních systémů?
- Jaké procento obratu tato suma představuje?
Závěrečná souhrnná zpráva
Termín odevzdání: nejpozději 12. 5. 2023
Rozsah: cca 20 stran A4
Část I
Personální a společenské kompetenční oblasti
- Technické znalosti
- Jakým způsobem jste měli možnost projevit při řešení svého úkolu dosažené technické znalosti získané během studia?
- Museli jste si nějakým způsobem znalosti tohoto směru doplnit?
- Měli jste možnost seznámit se s novinkami v této oblasti?
- Zhodnoťte, co jste se naučili od spolupracovníků?
- Jaké problémy se při řešení vyskytli a jak jste je řešili?
- Obchodní znalosti a zkušenosti
- B1 Jakým způsobem jste měli možnost projevit při řešení svého úkolu dosažené ekonomické znalosti získané během studia?
- Museli jste si nějakým způsobem znalosti tohoto směru doplnit?
- Analyzujte části organizace, se kterými jste spolupracovali?
- Rozveďte obchodní a manažerské schopnosti svých kolegů; uveďte, jakým pro Vás byly přínosem
- Výčet aktivit – vymezení oblastí, kterých se tyto aktivity týkají
- Vedení firmy
- Jakým způsobem je ve firmě prováděna personální politika?
- Měl jste možnost reprezentovat nějakým způsobem firmu? (rozveďte)
- Jakým způsobem je podle Vás prováděna prezentace firmy (nebo reklama)?
- Motivace
- Jakým způsobem jste byl motivován při řešení rutinních nebo dlouhodobých úkolů?
- Jakým způsobem jste postupovali při řešení (plánování apod.)?
- Jak jste prezentovali splněné zadání?
- Komunikace
- Prezentovali jste svoji práci (ústně nebo písemně)?
- Jednali jste se svými kolegy nebo zákazníky?
- Získávali jste informace pomocí interview?
- Účastnili jste se aktivně obchodních jednání (příp. prezentace apod.)?
- Iniciativa
- Pracovali jste během praxe samostatně (s jakým výsledkem)?
- Vyžadovali jste často pomoc vašeho garanta?
- Měli jste možnost prosadit vlastní nápady či uplatnit svoji kreativitu?
- Spolupráce
- Uveďte, jakým způsobem jste spolupracovali s vašimi kolegy!
- Jakým způsobem jste se uplatnili v týmové práci?
- Měli jste při řešení úkolu určitou zodpovědnost příp. měli jste možnost vést tým spolupracovníků?
- Jakým způsobem jste měli možnost pomoci svým kolegům při řešení úkolu?
- Jak jste využívali pomoc od vašich spolupracovníků?
- Organizace vlastní práce
- Plánovali jste si svoji práci (jak)?
- Jak jste si zvolili priority vaší práce?
- Myslíte, že jste si práci zorganizovali co nejefektivněji? (rozveďte)
- Splnili jste stanovené termíny? (uveďte konkrétně – v případě, že ne, napište důvod nesplnění)
- Rozhodování
- Rozveďte na konkrétním příkladu vlastní analytický a logický přístup při řešení problému.
- Museli jste se během praxe rozhodnout při řešení určitého úkolu a jakou jste měli míru zodpovědnosti?
- Zhodnoťte svůj přístup a dosažené znalosti.
- Adaptibilita
- Poznali jste nové metody při řešení úkolu?
- Jakým způsobem jste řešili neočekávané problémy?
Oblast technických kompetencí
- Softwarová podpora
- Měli jste možnost pomáhat uživatelům s konkrétním SW vybavením?
- Měli jste možnost sami se seznámit s některým novým SW balíkem?
- Měli jste možnost připravit nějaké pokyny či manuály pro uživatele?
- Prezentovali jste uživatelům některý SW?
- Instalovali jste uživatelům SW na PC?
- Síťové aplikace
- Jakým způsobem jste pracovali nebo používali síťový SW?
- Řešili jste nějaký problém pomocí sítě?
- Zajišťovali jste údržbu sítě?
- Analýzy požadavků uživatelů
- Zjišťovali jste požadavky nebo nároky uživatelů na SW vybavení?
- Analyzovali jste a definovali jste tyto požadavky?
- Bylo vaším úkolem seznámit se stávajícím SW systémem?
- Spolupracovali jste s uživateli nebo s kolegy při hledání efektivních řešení?
- Projekty
- Připravovali jste zprávy nebo návrhy formulářů nebo obrazovek?
- Měli jste možnost pracovat na řešení zabezpečení dat?
- Měli jste možnost specifikovat kompletní systém?
- Měli jste možnost specifikovat dílčí programový modul?
- Programování
- Programovali jste v některém programovacím jazyce (kterém )?
- Seznámili jste se s novým programovacím jazykem?
- Testovali jste nějaký nový programový produkt?
- Použití softwaru při řešení problémů
- Spolupracovali jste s uživateli některého SW produktu?
- Prezentovali jste řešení problému (pomocí softwaru)?
- Použili jste SW produkt při řešení problému (rozveďte)?
- Školení
- Připravovali jste materiál pro školení?
- Připravovali jste konkrétně kurzy a školili jste?
- Implementace a modelování
- Modelovali jste řešení problémové situace?
- Spolupracovali jste na úpravě SW při řešení problému?
- Výběr SW a HW
- Spolupracovali jste při návrh nebo příp. výběru SW a HW?
- Podíleli jste se při analýze chyb SW nebo HW vybavení?
- Údržba počítačového systému
- Podíleli jste se na správě počítačové sítě? (pokud ano, rozveďte)
- Pomáhali jste uživatelům počítačové sítě?
- Podíleli jste se na přípravě dokumentace?
Část II – Analýza činnosti
Analýza odborné náplně praxe (činnosti, projekt) v rozsahu cca 10 stran se zaměřením na stěžejní téma v oblasti působení. Rozveďte metody při řešení, důvody, zkušenosti z praxe, cíle, apod.